Bunga Bunga Perubatan

Bunga Bunga Perubatan
Bunga Bunga Perubatan

G's Easygrow

G's Easygrow
G's Easygrow

Thursday, January 13, 2011

Kunyit Hitam










Rizom kunyit hitam


nama: Kunyit Hitam
Famili:zingerberaceae
nama lain: Black Tumeric,
Kategori: Rempah



Kunyit hitam jarang dijumpai dan mempunyi nilai perubatan, perbezaan antara kunyit biasa dan kunyit hitam ialah rizomnya yang berwarna ungu tua manakala kunyit biasa berwarna oren,
kunyit hitam mengambil masa yang sangat panjang untuk bercambah ia itu lebih kurang tiga bulan dan dalam masa ini sedikit saja yang akan berjaya.
Kegunaan kunyit hitam ada lah bagi merawat ketumbuhan pada sendi,penyakit kusta,kenser payu dara, membuang lemak dalam perut,mengubati demam denggi berdarah.
Orang melayu percaya kunyit hitam dapat mengubati penyakit berkaitan dengan Sakar dan Sihir juga dijadikan penawar santau dan pendinding rumah.


Pokok kunyit hitam



Daun kunyit hitam


Daun kunyit hitam yang bergarisan kemerahan pada sekeliling daun.


Bunga kunyit hitam


Kami menjual rizom kunyit hitam pada harga Rm10 - 1gram. (1Kilogram - RM10,000) pada yang berminat sila berhubung dengan saya untuk urusan selanjutnya (harga bolih dirunding lagi).

Pokok Kunyit Hitam harga sepasu benih RM100 .
Sila hubungi : 013 2727 485 ( Noor Alam )

2 comments:

  1. Dear Sir, I am Catherine from UPM, I am researching this plant. Previously Dr. Thohirah has purchased some kunyit hitam plants from you. May I visit you for an interview regarding the plant. Hope to hear from you soon. My num is 0165536620

    ReplyDelete
  2. saya berminat utk memiliki akan benih pokok. bagaimana kita hendak berurusan? call/sms/whatsapp me at 019-6446484

    ReplyDelete